Followers

Friday, March 18, 2011

Merong Mahawangsa

Salam blogger.Semangat untuk berblogging aq semakin meningkat.Thanx kepada kawan2 yang bnyk membantu..hoho..Kali ni nak ceta pasal sebuah filem pulak.Filem apa 2??

MERONG MAHAWANGSA

 Genre:
Action / Epic 
Director:
Yusry Abdul Halim
Language:
English

Cast:

Stephen Rahman-Hughes, Jing Lu, Gavin Stenhouse, Craig Robert Fong, Eric Karl Henrik Norman, Keith Chong, Keith Chong, W. Hanafi Su, Dato' Rahim Razali, Khir Rahman, Ummi Nazeera, Nell Ng, Jehan Miskin, Umi Aida, Kuswadinata, Mano Maniam, Ravi Sunderlingam


 SINOPSIS CERITA

Tahun ini 120 AD ... saat Empayar Rom berada di puncak kekuasaannya, pada masa pemerintahan Hadrian - salah satu daripada Lima Maharaja Baik. Sementara di China, Dinasti Han tegas disimen sebagai kerajaan yang berkuasa dan berkembang ke Asia Tengah ... seratus tahun sebelum tempoh Tiga Kerajaan. Sebagai armada Rom melakukan perbaikan mereka dan tersenarai di Goa, mereka bertanya Merong Mahawangsa untuk mengawal seorang putera Rom ke Asia Tenggara, berkahwin dengan seorang puteri Cina yang indah dari Dinasti Han. Puteri China dan putera Rom seharusnya bertemu setengah dan berkahwin dengan alasan neutral.

Namun, bangsa bajak laut Geruda punya rencana lain. Mereka memutuskan untuk menculik putri China dan menggunakan dia sebagai tebusan. Dalam laluan ke Selat Melaka, Merong Mahawangsa's diserang oleh armada Geruda's pasukan sementara berhenti di sebuah pulau kecil untuk mengisi persediaan.
Akan Merong Mahawangsa mampu menyelamatkan Putri dan kembali bersatu dia dengan bertunang di sebuah perkahwinan yang ditetapkan untuk mempertemukan dua peradaban besar dari Timur dan Barat?


 SANGAT BEST CETA NI!!!


Rasa macam x percaya filem ini adalah filem Malaysia.1stime aq tengok wayang ni.Aq terlewat 5 minit.Bila masuk dalam wayang 2 ngan sidia,sangka tersalah masuk wayang plak.Mana x.Masuk2 je babak ceta2 org putih.Setahu aq,Merong ni adalah ceta Melayu.Ditambah lagi dengan graphicnya.Memang terfikir salah masuk wayang.Sikit lagi kuar balik.Haha..Graphic filem ini seperti Pirate Of Carribean.Siap ada askar tentera Rom dan China lagi 2.Menggabungkan bahasa Melayu,English dan China.Memang filem 1 Malaysia laa..Bangga menjadi rakyat Malaysia.Hehe..Enjoy picture2 di bawah.Sekian~


Babak pertemuan diantara Putera Rom dengan Puteri China


Pelakon utama ceta (yang tengah baring)ni x nampak mcm lelaki Melayu.Hahaha


Tempat tentera Rom, China dan Melayu berkumpul


Babak2 pertarungan..cool..:-)


Pertarungan di antara Merong dengan Si Botak Garuda


TENGOK..JANGAN TAK TENGOK..TAK TENGOK RUGI!!

17 comments:

  1. kemawas la si botak tu...lagipun merong ni bkn org melayu..cuba tengok balik sejarah dia kat wiki

    ReplyDelete
  2. Dla:ya...sangat best..:-)
    Orange:G la tngok..masih ada 2..

    ReplyDelete
  3. ramai yg ckp best cite nie.. rasa xsaba pulak nak tgok.. weee~

    ReplyDelete
  4. mmg terbaekk laa KRU production...Graphic n effect2 yg dihasilkan stnding Hollywood..

    ReplyDelete
  5. KRU skrg movie2 diorg mmg best la..lpas ni ape plk movie diorang nk buat...

    ReplyDelete
  6. jom keja kat KRU production...ehheheh

    ReplyDelete
  7. ahhhh knpe sme org rview citer nieeee wuaaaaaa i jles tawu sobb hihi

    ReplyDelete
  8. xtguk lg...huhu.. best ke? kwn aku ckp biasa je... lain org lain pndpt kan... xpe2 aku nk tguk sndri

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...